fredag 7. juni 2013

Om doruller og eggeskall

I fjor sådde jeg sukkererter i eggeskall på kjøkkenbenken, se her. I år prøvde jeg et nytt prosjekt, nemlig doruller. Høres jo enkelt og smart ut, og vi samlet doruller gjennom vinteren.
Tidlig i vår sådde jeg tomatfrø i doruller på oasis i vinduskarmen. Ganske fort så jeg at det kom et hvitt lag noen steder både på rullen og i jorda, og det viste seg å være mugg. Og i stedet for den ene tomatplanten kom det en sopp (!). Bildene er tatt 7. mai, og i dag en måned senere har de vokst 2 cm og har kun fått kun ett bladpar til. Så nå bærer det rett i komposten.



Optimistisk som jeg er prøvde jeg meg på nytt i drivhuset, denne gangen med sukkererter. Det kunne jo være tomatene som var vanskelig å så på denne måten? Delte også rullene i to så det skulle være mindre jord, tenkte kanskje det kunne hjelpe.



Men sukkerertene led samme sjebne. Det mugget her også og ingen frø spirte.


Da gikk jeg tilbake til gammelmetoden og satte frø i eggeskall. Og her går det veldig fint! Sukkerertene spirer og har det veldig bra. Den eneste ulempen er at man må vanne hvert enkelt skall, men det er det absolutt verdt!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar