lørdag 15. desember 2012

Husk småfuglene

Nå er store deler av Norge dekket av snø. Her i Tønsberg er har det hvertfall lavet ned i store mengder det siste døgnet. Jeg vil derfor be dere huske på alle småfuglene der ute, som kan trenge litt hjelp gjennom vinteren. Jeg har hørt at de fryser ihjel før de sulter ihjel om vinteren, for de trenger næring for å holde varme. Jeg har laget mine egne meise"boller" som jeg har hengt ute. Det tar jo litt tid, men er så mye hyggeligere enn å kjøpe på butikken.

Denne gangen fant jeg kokosfett på tilbud. Fuglene bryr seg jo ikke om at fettet har gått ut på dato. Jeg smeltet fettet i formene, jeg brukte melkekartonger, i vannbad. Deretter fylte jeg på med villfuglblanding og rørte rundt. Her kan man også bruke gamle brødsmuler fra brødfjølen eller gammelt tørt brød og lignende. Det er også lurt å fordele en hyssing litt rundt i blandingen, ikke bare ha den rett ned som en veke, så henger den lenger.

Deretter må det stå kaldt til det stivner, og man kan henge de ut i trærne. I tillegg til dette strør jeg korn i fuglehuset utenfor kjøkkenvinduet. Er så koselig å se fuglene utenfor!

Men noe som er like viktig som å mate om vinteren, er å slutte å legge ut mat i rett tid om våren. Når fuglene får unger er det viktig at de får variert kost og at ungene lærer seg finne mat på egenhånd, ikke bare bli servert det av oss. Husk det :)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar