mandag 12. november 2012

Tørking av urter


Har i ettermiddag fått ryddet litt i veksthuset. Har ventet til nå for urtene har vært så friske og grønne, selv om vi snart er midt i november. Fikk plukket inn oregano, mynte og peppermynte. De to første prøver jeg å tørke i kvaster som senere skal knuses, evt bare plukke blader av. Peppermynten har jeg fryst i pose med luft, de blir så brune og stygge når de tørkes. Oregano tenkte jeg bruke i maten i løpet av vinteren og mynte/peppermynte håper jeg kan brukes til te.

Har også samlet siste rest av eplene som jeg lot henge igjen på trærne. De skal jeg forhåpentligvis få most i løpet av de neste dagene. Hadde en runde med mosing tidligere i høst også, og vil gjenta suksessen.

Jeg setter så pris på å ha muligheten til å bruke av naturen og nyttevekster til å gro. Det gir meg en slags ro og tilfredshet å dyrke noe av min egen mat og være noe selvforskynt i stedet for å handle alt på butikken. I tillegg har jeg jo oversikt over hvordan de vokser og at de ikke er brukt sprøytemidler osv. Så neste år oppgraderes hagen og jeg gleder meg!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar