søndag 18. november 2012

Småmat-tips!

Vi er veldig glad i det vi kaller småmat. Det er en slagt utvikling, evt forenkling av tapas, der vi serverer små retter. Altså, vi har egentlig ingen regler for hva som kan serveres så lenge det er godt og serveres i små skåler.

I går fikk vi besøk og ville servere noe til gjestene. Så i tillegg til oliven, feta, ost og brød, så lagde jeg tomater med hvitløk og annanas med mynte. Har ikke laget det før, men du, det var godt!

Tomat med hvitløk
Først hakket jeg tomatene i biter og finhakket hvitløken. Så strødde jeg litt salt og pepper over og lot det stå en stund så smakene fikk blandet seg.



Annanas med mynte
Det er nok best å bruke frisk mynte. Man knuser da myntebladene i en morter eller lignende og strør sukker over. Så knuser man det sammen så sukkeret blir grønt og blander det med oppskjært annanas. Jeg brukte min tørkede mynte fra hagen, så bløtet de litt i vann først og det gikk helt fint.


Veldig fint å servere sammen med små brødbiter. Jeg stekte en grov, lang baguette og delte den i små tynne skiver. Så tørket jeg dem i ovnen i noen minutter så de ble sprø og god.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar