tirsdag 15. oktober 2013

Grønne tomater

I år har jeg tre typer tomater. To av de er kjøpt som planter; cherry og en lang type. Disse ble plantet i solveggen på andehuset og cherryene har gitt oss en del modne frukter i sommer/høst. De avlange har vært litt treigere og de smaker heller ikke like mye.

I drivhuset har jeg en plante som jeg fikk av svigerfar, som han hadde sådd fra frø tidlig i vår. Planten gir store, fine og røde tomater!

I helga plukket jeg ned alle tomatene ute og skal forsøke å modne de inne. Ute blir det hvertfall ikke mer action. De cherryene som var modne spiste jeg mens jeg jobba. Det er da de er best!



Jeg fikk også ryddet litt i drivhuset og bestemte meg for å la plantene der inne stå litt lenger i håp om at de kan modnes litt mer i høstsola. For se bare hvor mye som potensielt kan modnes der inne:
 
Chilli og tomater som godt kan få litt mer farge før de høstes
 
 Mitt første forsk på smakspaprika. Det kom jo frukter, men de bør jo være røde...


 Selskap får jeg også når jeg går ned i hagen. Skikkelig koselig!

 Chilli til samboeren tar godt i mot. Der har det faktisk modnet en del.


Da er det bare å være tålmodig og se om jeg får modnet det på kjøkkenet. Skal legge ved noen epler, for det hjelper på modningsprosessen.

Potetene er fortsatt i jorda. De får vi ta en dag vi orker :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar